SEO begint bij goede content. Hiervoor heb je al kunnen zien en lezen hoe je inhoud, hoe je content creëert. Je kunt oneindig doorgaan met creëren en aanpassen om steeds beter gevonden te worden. Zonder alles te willen bespreken, want dat is nogal wat, volgt hier uitleg bij enkele details die je in de drie demo video's hierboven kunt zien.

De paginatitel is van belang en de woorden moeten goed gekozen zijn. Er zijn varianten van per pagina. De titel die op de webpagina zichtbaar is moet voornamelijk begrijpelijk zijn voor de lezer die al op de website is. De paginatitel zoals die in de zoekmachine verschijnt moet aantrekkelijk zijn om de bezoeker naar de webpagina te leiden.

Pagina's hebben een unieke URL. Die kun je aanpassen. De woorden en lagen in de URL vormen een factor die meespeelt. Ook als je pagina's verplaatst (zie een van de volgende demo onderwerpen) is dit om rekening mee te houden. In TYPO3 kun je dit makkelijk aanpassen, waarbij de oude link nog een maand actief blijft om Google de tijd te geven de index bij te werken.

Andere SEO details: een afwijkende navigatietitel en een aanvullende ondertitel, al dan niet indexeren en volgen door robots, de canonieke URL om dubbele content te vermijden, de "description tag". Eventueel naam en e-mail van de auteur.

En voor het sociale delen, de Open Graph gegevens en de Twitter Card gegevens die door meerdere platforms worden gelezen, met hun eigen specifieke afbeeldingen (anders wordt het een willekeurige afbeelding van de webpagina, of de favicon).

  • Wil je Rich Snippets gebruiken? Geen probleem, er is Rich Snippet functionaliteit om aan al je eisen op dat gebied te voldoen, conform Schema.org. Per pagina, per nieuwsitem, per product. Met training zal elke redacteur dit kunnen uitvoeren.
  • Wil je uitgebreide sociale interactie? Er zijn diverse functies om dit in de website in te laden, ook methodes waarbij de IP-adressen ongemoeid blijven voor de bzoekers (voor privacy).
  • Wil je directe SEO checks voor jezelf of de editors, voordat je ene webpagina publiceert? Er zijn diverse tools, extensies en plugins die op de pagina (in de backend) laten zien hoe die er qua SEO voor staat. Lengte van titels; aantallen h1, h2, h3 tags; info inzake keywords; alt-tags bij afbeeldingen;... noem maar op.
  • Wil je statistieken en tellers in de backend zien? Dat kan ook, afhankelijk van je exacte wensen.